Táto webová stránka používa súbory cookie, aby ste pri jej návšteve mali čo najlepší zážitok. Pre viac informácií si prečítajte naše zásady ochrany osobných údajov. Ak si želáte akceptovať použitie nepodstatných súborov cookie, kliknite na tlačidlo "Súhlasím"
Meno autora: Mgr. Matúš Alexander Lavrík
V roku 2010 bola realizovaná štúdia v Amerike ( Family Foudation- uverejnená Americkou akadémiou pediatrov) ohľadom používania internetu a technológií adolescentmi. V roku 2010 (!) trávili dospievajúci približne 11 hodín používaním internetu, sledovaním televízie, počítaču, tabletu, mobilu. Podľa štúdie Pew Research Center, ktorá bola realizovaná v roku 2012, dospievajúci vo veku od 13-17 rokov odoslali v priemere 3364 správ za mesiac cez internetové aplikácie, čo činí v priemere 120 správ denne.
Postupný nárast popularity internetu a súčasná doba, ktorá si vyžaduje opatrenia, ktoré nechávajú žiakov doma sa objavuje nárast diagnostikovania závislostí od internetu. Závislosť od internetu a celkovo používania elektronických zariadení patrí k nelátkovým závislostiam. Tieto sú rozsiahlou skupinou porúch a hoci len niektoré z nich majú oficiálny status duševnej poruchy (napr. patologické hráčstvo – patrí do skupiny návykových a impulzívnych porúch) reálne sa stretávame s mnohými ďalšími (závislosť od počítača, internetu, televízie…).
Negatívne dôsledky na zdravie
Patologické používanie internetu je hrozbou najmä pre mladých dospievajúcich, nielen z dôvodu, že sú najčastejší používatelia internetu ale i z dôvodu, že ich schopnosť kognitívnej (t.z. rozumovej) kontroly sa len vyvíja. Podľa výskumov k najčastejším piatim negatívnym dôsledkom pri závislostí patrí poškodenie a deformácie v oblasti kĺbov prstov a rúk, obezita, poškodenie zraku, úbytok svalovej hmoty, chybné držanie tela. Negatívny vplyv pozorujeme aj na oblasť duševného zdravia a to najmä depresívne prežívanie (pocity nudy, osamelosti, samovražedné myšlienky), poruchy pozornosti (zhoršujú prejavy ADHD), pokles výkonnosti (v škole, v práci…), zhoršenie sociálnych vzťahov (ich nadväzovanie, udržiavanie, udržanie).
Závislosť sa prejavuje týmito znakmi:
zaujatosť správaním a jeho významnosť ( dané správanie je nutkavé, dominuje v živote, stáva sa najdôležitejšou jeho súčasťou a človek v ňom pokračuje aj napriek negatívnych dôsledkom a problémom)
zmena nálady v súvislosti so správaním (úzkosť a nepokoj zmizne pri zahájení správania)
tolerancia (potreba zvyšovať frekvenciu správania/ intenzitu správania pre dosiahnutie rovnakého pôžitku)
relaps ( t.z. pokles choroby/ závislosti do predchádzajúceho stavu aj napriek prechodnému zlepšeniu- opakovane sa osoba, napriek predsavzatiam k zlepšeniu, vracia k správaniu)
abstinenčné príznaky ( úzkosť, skľúčenosť, nepokoj, podráždenosť, výbušnosť).
Čo môžem ako rodič urobiť preventívne, aj keď je už dieťa „veľké“?
prejavovať a vyjadrovať lásku (slovom, dotykom, správaním)
prejavovať záujem, počúvať názory a potreby, rešpektovať ich (nie zhadzovať a bagatelizovať t.z. zľahčovať)
prejaviť záujem a mať informácie o tom, ako, s kým a kde tráviť dieťa svoj voľný čas
podporovať a chváliť
mať nastavené jasné pravidlá a hranice
naučiť ho, ako zvládať príjemné a nepríjemné pocity zdravým spôsobom
učiť ho hľadať riešenia problémov a vyrovnať sa so stresom
zo správania vyvodzovať logické dôsledky („dnes si prišiel o hodinu neskôr- zajtra prídeš o hodinu skôr“)
netabuizovať tému drog a závislostí
nepodceňovať (!) („fajčenie marihuany nie je nebezpečné, dnes to robia všetci“)
nezovšeobecňovať („nás sa to netýka, toto nemôže byť našim problémom“).
Čo môžete urobiť, ak spozorujete príznaky?
pomenujte problém (nezovšeobecňujte!)
získajte čo najviac informácií (obráťte sa na školského psychológa)
sledujte dieťa kvôli ohrozeniu zdravia
po odznení príznakov riešte situáciu s dieťaťom
kontaktujte psychiatrickú ambulanciu
Na škole pôsobí školský podporný tím, ktorý vás, v prípade, ak by sa objavil akýkoľvek problém s látkovými alebo nelátkovými závislosťami, prevedie celým procesom a získate podporu vy, vaše dieťa, prípade rodina.
Použité zdroje v článku:
informačný materiál Trojlístok n.o.
Článok pôvodne uverejnený na webovej stránke www.portalskolskejpsychologie.sk dňa 16.februára 2022.